Op deze pagina kan je het maakproces van het driedimensionale houten portret van Runa volgen.

Het begon met vinden van een geschikte foto, het isoleren van Runa en het zwart-wit maken in zeven tinten. Dat laatste is een tijdrovend proces waarbij ik varieer met wazigheid en contrast, om te komen tot het ideale beeld dat een goede balans van complexiteit heeft, maar nog wel fysiek te maken is

Herkenbaar

Met het portret van Runa, dat goed herkenbaar wordt, demonstreer ik het ene uiterste op de “schaal van herkenbaarheid”: Duidelijk herkenbaar. Het portret van Em daarentegen wordt een bijna onmogelijk herkenbaar portret.

Voor de signering neem ik een stukje papier en een balpen. Ik fotografeer het

en op de computer maak ik de lijnen veel dikker. En dan snijd ik ze met de laser

Daarna ben ik de 7 tinten hout gaan snijden met de laser. Hier zie je laag 6, bijna de lichtste laag

En hier zie je de 7 lagen allemaal klaar. De cirkeltjes zijn om te bepalen met welke intensiteit ik het netste helemaal door het hout kom met de laser

Stapelen

Dan ga ik de lagen stapelen, en wat interessant is, is dat ik hier tussenstukjes heb gebruikt die 1,2 mm dik zijn. De lagen komen dus dichter op elkaar dan bij Em, en daardoor is Runa beter herkenbaar. Het afstandsstukje dat op mijn vinger ligt lijm ik op de pennestip, en daar komt het puntje dat klaarligt op

En hier is het voorlopige resultaat zonder epoxy

Als je niet recht op het werk kijkt, zie je dit

Lees hier hoe het verder ging.